Hoppa till sidans innehåll

Oscar Larsson


Vem är Oscar Larsson?

Idag jobbar jag som huvudinstruktör på Ultimate Performance och ansvarar för UP:s test, utbildning och utvecklingsavdelning. Jag har en alpin tävlingsbakgrund (alpint skidgymnasium och skidhögskola) men började relativt tidigt att satsa på tränaryrket och utbildade mig inom idrottsfysiologi och medicinsk vetenskap vid Högskolan i Dalarna & Mittuniversitetet i Östersund.
För ca 10 år jobbade jag som huvudtränare i USLK och hade många, fantastiskt roliga år i klubben och på Uppsalas Alpina Skidgymnasium innan jag påbörjade min tjänst som snö och fystränare för svenska alpina världscuplaget/herrar. Just med tanke på min bakgrund i USLK känns det fantastiskt kul att återigen få vara en del av klubbens verksamhet och bidra till att utveckla ännu starkare, snabbare och framför allt skadefria idrottare!

 

Varför ska man träna fys?

Få idrotter ställer så komplexa krav på utövaren som alpin racing där både extremt höga hastigheter och extremt höga krafter påverkar åkaren i en miljö där lutning, underlag och rytm hela tiden förändras. Dagens världsstjärnor har utvecklat en fantastisk mix av de fysiska kapaciteterna och har en förmåga att kombinera rörlighet (kika på bilden nedan och lägg märke till skidornas vinkel mot underlaget), koordination, styrka och explosivitet på ett sätt som ger dem maximal rörelseberedskap i varje sväng. Utan väl genomtänkt fysträning skulle dock inte ens toppåkarna klara av att producera den kraft som krävs för att bibehålla den optimala åklinjen ” - på rent skär”. Mätningar utförda på världscupåkare visar att belastningen genom en sväng i teknikgrenarna lätt kan uppgå till flera tusen newton - motsvarande ca 3-5 ggr kroppsvikten!

slalomfart 

Så man blir en bättre skidåkare om man kör fysträning, men många skadar sig trots detta, varför händer det?

En av de absolut vanligaste skadorna inom skidåkning är tyvärr främre korsbandsskador. Rätt fysträning kan dock minimera skaderisken på flera sätt; ex. kan en stark och balanserad bålmuskelatur förhindra ofrivilliga rotationer vilket ökar möjligheten att bibehålla god balans och därigenom kan de positioner som förknippas med främre korsbandsskador undvikas. Visst händer det att även de mest all-round-tränade tävlingsåkarna har oturen att dra av ett korsband men klart är att en optimering av den fysiska kapaciteten inte bara gör att risken för akuta skador minimeras utan möjliggör också en betydligt snabbare rehabilitering och återgång till tävling efter skada.

 

Vad är det i Ultimate Performance träning som skiljer sig åt jämfört med en traditionell fysträning?

 Ultimate Performance målsättning är att bygga framtidens idrottare med utgångspunkt i den biologiska mognaden. Vår framgångsrika träningsfilosofi Mind2Muscle bygger på en systematisk utveckling av den fysiska kapaciteten vilket kan illustreras likt en pyramid, där pyramidens bas utgörs av rörlighet, balans, stabilitet, koordination, uthållighet och dess topp av styrka och snabbhet/explosivitet. Att bygga en stabil bas med ovanstående fysiska förmågor är extremt viktigt eftersom det gör det möjligt för åkaren att sedan maximera effekterna av den hårt belastande och explosiva träningen som krävs för att nå internationell framgång som senior. Vår erfarenhet är tyvärr att många idrottare/åkare och tränare bortser från betydelsen av att bygga en s.k. ”stabil bas” och påbörjar allt för snabbt både tung och extremt intensiv träning med överbelastningsskador, akuta skador och ofrivilliga avbrott i karriären som följd.

En åkare som kommer till Ultimate Performance genomför ex. under den inledande perioden ett test av rörlighet samt stabilitet och utifrån testresultatet planeras träningen med målsättningen att säkerställa att varje åkare ”har vad som krävs” för att gå vidare i sin träning och utveckla styrka, explosivitet och snabbhet

 

Avslutningsvis, om du skulle ge USLK-åkarna ditt bästa träningstips, dvs skillnaden som gör skillnaden, vad skulle det vara?

Ett mycket snabbt och enkelt sätt att optimera prestationsförmågan under ett tävlingsåk/träningspass och samtidigt minska onödigt slitage på kroppen över tid, är att se över dina uppvärmningsrutiner. Otaliga studier har bevisat uppvärmningens positiva effekter men trots detta ser man fortfarande ungdomsåkare som ”vevar” lite slentrianmässigt i benen inför ett tävlingsåk där de snart tvingas motstå krafter flera x kroppsvikten, i positioner där kroppen minst sagt befinner sig i en utsatt situation. Ultimate Performance unika uppvärmningsprogram ”Dynamic Warmup – Alpine Racing” syftar till att skapa de bästa förutsättningar för prestation genom att öka musklernas rörelseomfång, öka den neuromuskulära aktiveringen samt aktivera kroppens energisystem till den grad att åkaren skall klara av att bibehålla både optimal intensitet och kraftutveckling hela vägen in i mål. Världscupåkare genomför exempelvis en omfattande uppvärmning inför race och kör övningar såväl i värmestugan som på plats uppe vid start, allt för att ge sig själv de bästa förutsättningar att lyckas! 

 

USLK tycker att det är jättekul att ha dig med på en del i klubben igen och ser fram emot ett gott samarbete! Välkommen tillbaka Oscar!

Uppdaterad: 08 JUN 2016 06:07 Skribent: Camilla Ahlsson

Postadress:
Uppsala SLK - Skidor
Dag Hammarskjölds väg 270
75652 Uppsala

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Våra sponsorer:

 

 

 

luthis

  

 Binab ny logga

 

Våra samarbetspartners:

 

Bildresultat för kn kontor