Hoppa till sidans innehåll

Träning


Klubben har gemensamma träningar tre gånger i veckan. Passen ska vara anpassade för hela spannet från motionärer som springer kring 55-60 minuter på en mil till de som springer under 40 min på milen.

Träningstider och pass hittar du på hemsidans träningskalender - nyheter på hemsidan och på FB gruppen "Uppsala Löparklubb"

På tisdagar och torsdagar träffas vi ombytta och klara, före kl. 18:00, på Studenternas IP. Vintertid har vi  omklädningsrum under friidrottsläktaren, sommartid (dvs. när isen på bandyplanen är borta) har vi omklädningsrum under bandyläktaren, klicka för karta:  omklädningsrum.   En ledare kommer att låsa upp omklädningen senast 17:45 så att vi kan springa iväg prick 18:00 - kommer du för sent får du jaga ifatt eller så missar du träningen.

På söndagarna springer vi från Gläntan, tillsammans med Mantra Sport och IK Fyris triatlon se Långpass

 

Vi försöker sprida information och nyheter om träningarna både här på hemsidan och på facebook-gruppen "Uppsala Löparklubb"

Några nyheter än så länge är:

  • Vi samarbetar med IK Fyris triatlon - både på ledar och deltagarsidan.
  • Vi håller en träningplan uppdaterad på hemsida där man kan se vilka pass som kommer i veckan och vilka som leder dem. (på träning/träningskalender ser du hela årsplanen så långt den är kommen)
  • Minst 2 ledare varje ti, to. och minst 1 ansvarig på söndagen. Vi hoppas att flera som ofta deltar på träningarna också vill hjälpa till att leda våra pass. Ledare kan räkna med subventionerade utbildningar och ULK kläder.
  • Inbjudna gästtränare till vissa pass är också i planen
  • Vi försöker att ytterliggare variera passen genom dels en periodicering på tre veckor och även säsongsvis. Vi försöker lägga in mer teknik, rörlighet och styrka
  • Vi hyr ett omklädningsrum kring träningarna på ti och to så att vi kan byta om, låsa in prylar, duscha efter mm.

Men för att vi ska lyckas med allt detta behövs deltagande, engageman och mycket feedback från klubbens medlemmar, IK Fyris deltagare och alla andra som provar våra träningar.

Träningsgruppen som Per-Göran föröker håller ihop det utökas hela tiden - vi vill att så många som möjligt ska hjälpa till att hålla vår kvalitet. Vi vill jättegärna få förslag på på hur vi gör träningarna roliga, attraktiva och nyttiga för många kategorier av löpare och motionärer.

På söndagarnas långpass försöker vi även här att ha en ansvarig som ska hjälpa till att:

  • Dela in i grupper
  • Välja slingor
  • Se till att ingen lämnas ensam längst bak i kön

Här är det viktigt att prata med varandra om i vilken takt man känner passar för dagen och hur långt man vill springa. Här bör man tänka på att träning är träning och inte tävling - en tummregel för långpass kan vara att träna cirka en minut långsammare än vad man presterar på en marathon kanske 90s långsammare än miltempo. Träna att springa fort gör man på övriga dar i veckan - att springa långpass för snabbt ger inte bara dålig träningsverkan - det bryter ned, försämrar återhämtning och förstör effekten av veckans övriga pass.

 

Tisdagar - kvalitetspass

Torsdagar -distans/tröskelpass 

Söndagar - långpass

NYTT - På sommarmånaderna 24/6 tom 7/8 samlas ti och to träningarna på Studans parkering,

På söndagarna springer vi från Gläntan, tillsammans med Mantra Sport och IK Fyris triatlon se Långpass

Vårcup2011_final
Du är varmt välkommen att träna med oss även om du inte är medlem i klubben! Vi uppskattar när det kommer "gäster" på våra träningar.

Vi har höjt svansföringen - vill och har stans mest kompetenta löptträning och utbildning - så betala hellre en låg årsavgift och få bästa hjälpen - mot dyra korta kurser.

På lördagarna speciellt på hösten inför Lidingöloppet springer några i klubben  Kenyanska Slottsrundan som utgår kl 11:00 från baksidan på Carolina Redviva. Här har vi ingen dedikerad ledare utan deltagarna koordinerar sig via facebook-gruppen Uppsala Löparklubb

Uppdaterad: 2015-04-25 22:16

Postadress:
Uppsala LK
C/o Tomas Thim, Slöjdgatan 21
75238 Uppsala

Kontakt:
Tel: 018-550462
E-post: This is a mailto link

Se all info