Hoppa till sidans innehåll

Träning


Den 12 november nystartade vi våra träningar för att göra dem så roliga, nyttiga, varierande så att många fler vill delta. Vi har fått en kickstart med den kvalitetshöjning som Oscar har tillfört. Snabbt kom i upp på ett snitt över 20 på våra träningar - med löpare på många olika nivåer - från riktiga spjut till vanliga motionärer. 

Träningstider och pass hittar du på hemsidans träningskalender - nyheter på hemsidan och på FB gruppen "Uppsala Löparklubb"

På tisdagar och torsdagar vi ombytta och klara, före 17:45, inne på Studenternas längst in mellan friidrottsläktarna och ingången vid ån alldeles utanför vårt omklädningsrum. En ledare kommer att låsa upp omklädningen senast 17:30 så att vi kan springa iväg prick 17:45 - kommer du för sent får du jaga ifatt eller så missar du träningen.

På söndagarna springer vi från Gläntan, tillsammans med Mantra Sport och IK Fyris triatlon se Långpass

Vi har en hög ambitionsnivå - vi vill ha träningar som täcker hela spektrat från relativt nybörjare som vill komma igång ordentligt förbi motionärer, elitmotionärer (i alla åldrar) till riktigt duktiga löpare. Utveckla passen med grupperingar, fler ledare mer samarbeten, utbilda (vidareutbilda) ledare mm mm för att matcha ambitionen att vara Uppsala Löparklubb på riktigt.

Vi försöker sprida information och nyheter om träningarna både här på hemsidan och på facebook-gruppen "Uppsala Löparklubb"

Några nyheter än så länge är:

  • Vi samarbetar med IK Fyris triatlon - både på ledar och deltagarsidan.
  • Vi håller en träningplan uppdaterad på hemsida var man kan se vilka pass kommer i veckan och vilka som leder dem. (på träning/träningskalender ser du hela årsplanen så långt den är kommen)
  • Minst 2 ledare varje ti, to. och minst 1 ansvarig på söndagen. Vi hoppas att flera som ofta deltar på träningarna också vill hjälpa till att leda/värda på pass. Ledare/värdar kan räkna med subventionerade utbildningar/event och ULK kläder.
  • Inbjudna gästtränare till vissa pass är också i planen
  • Vi försöker att ytterliggare variera passen genom dels en periodicering på tre veckor och även säsongsvis. Vi försöker lägga in mer teknik, rörlighet och styrka
  • Dubbla terminstarter för att hjälpa in nya deltagare på träningarna.
  • Vi hyr ett omklädningsrum kring träningarna på ti och to så att vi kan byta om, låsa in prylar, duscha efter mm. Provar för att se behovet.
  • Sen som grädde på moset Varvetkvällar, fokusering mot Bore cup och mycket mer.

Men för att vi ska lyckas med allt detta behövs deltagande, engageman och mycket feedback från klubbens medlemmar, IK Fyris deltagare och alla andra som provar våra träningar.

Träningsgruppen som Steffen föröker håller ihopa det utökas hela tiden - vi vill att så många som möjligt ska hjälpa till att håtlla vår kvalitet. Vi vill jättegärna få förslag på på hur vi gör träningarna roliga, attraktiva och nyttiga för många kategorier av löpare och motionärer.

Klubben har gemensamma träningar tre gånger i veckan. Passen ska vara anpassade för hela spannet från motionärer som springer kring 55-60 minuter på en mil till de som springer bra under 40 min på milen.

På söndagarna är det oftast med många stammisar som springer lite varierande sträckor från 16km till c:a 2 mil. Vi vill få bort stämpeln av att Uppsala Löparklubbs långpass är en lång rusning utan i stället få oss att spinga långt och lugnt i grupper efter löpförmåga. 

Vi försöker även här att ha en ansvarig som ska hjälpa till att:

  • Dela in i grupper
  • Välja slingor
  • Se till att ingen lämnas ensam längst bak i kön

Här är det viktigt att prata lite med med varann innan man startar om i vilken takt man känner passar för dagen och hur långt man vill springa. Här bör man tänka på att träning är träning och inte tävling - en tummregel för långpass kan vara att träna cirka en minut långsammare än vad man presterar på en marathon kanske 90s långsammare än miltempo. Träna att springa fort gör man på övriga dar i veckan - att springa långpass för snabbt ger inte bara dålig träningsverkan - det bryter ned, försämrar återhämtning och förstör effekten av veckans övriga pass.

 

Tisdagar - kvalitetspass

Torsdagar -distans/tröskelpass 

Söndagar - långpass

NYTT - På sommarmånaderna 24/6 tom 7/8 samlas ti och to träningarna på Studans parkering,

På söndagarna springer vi från Gläntan, tillsammans med Mantra Sport och IK Fyris triatlon se Långpass

Vårcup2011_final
Du är varmt välkommen att träna med oss även om du inte är medlem i klubben! Vi uppskattar när det kommer "gäster" på våra träningar.

Vi har höjt svansföringen - vill och har stans mest kompetenta löptträning och utbildning - så betala hellre en låg årsavgift och få bästa hjälpen - mot dyra korta kurser.

På lördagarna speciellt på hösten inför Lidingöloppet springer några i klubben  Kenyanska Slottsrundan som utgår kl 11:00 från baksidan på Carolina Redviva. Här har vi ingen dedikerad ledare utan deltagarna koordinerar sig via facebook-gruppen Uppsala Löparklubb

Uppdaterad: 2014-06-24 22:00

Vill du bli medlem?

Läs om klubben här.

 

 

Samarbetspartners:

Kraftkällan

 

 

 

Besök Uppsala Löparklubb
på Facebook 

Postadress:
Uppsala LK
C/o Tomas Thim, Slöjdgatan 21
75238 Uppsala

Kontakt:
Tel: 018-550462
E-post: This is a mailto link

Se all info