Hoppa till sidans innehåll

Vinterträning


Under oktober till mars har vi gemensamma klubbträningar på tisdagar, torsdagar och efter årsskiftet även på lördagar.

Syftet med våra träningar är att de ska tillfredställa alla oavsett ålder och ambition.

Tisdagsträningar
Utgår  ifrån Karlbergsskolan kl 18.00 (Obs! ombytta och klara)
Ungdomar födda 1999 och senare har gympa 18-19. Äldre ungdomar, juniorer och seniorer  (samt gubbar och gummor som vill) kör intervall eller tempo träning.
Övriga kör en gemensam löprunda.
kl. 19.00 är det gympa och där kommer vi att variera mellan tre olika program.
Maje  kör ”friskis och svettis” gympa
Jonas E kör cirkelträning
Mats E kör spänstträning
Gympapasset kommer att passa alla medlemmar och är perfekt uppbyggnad för att undvika skador.

Torsdagsträningar
Kl 18.00 i klubbstugan vid Össeby IP. I år kommer torsdagarna att fokusera på distanslöpning det kommer att bli reflexbana, vägrundor, distans ol, snöpulsning och en massa annat skoj.
Vi delar upp i grupper och kör gemensamt.  Kom ihåg att vid distansträning är syftet att vara ute lite längre viktigare än att det ska gå fort (speciellt i uppbyggnadsperioden nov-jan).
Efter träning och dusch så är det som vanligt soppa och mackor i klubbstugan.

 

Lördagsträningar
Sätter igång efter årsskiftet vi samlas på parkeringen vid Össeby IP och Vallentuna motor kl 10.00
Det kommer att bjudas på distans ol  (c:a 5-15km banor) på olika platser. Lördagar då det är NC-cup kör vi den istället.

 

Vi hoppas att detta ska tilltala alla och att det blir ett stort deltagande på våra aktiviteter under vintern.

I detaljplaneringen av träningarna så utgår vi ifrån en modell där man delar upp året i olika perioder för att när säsongen startar vara så förberedd som möjligt.

 

 

Träningsperioder

 

Grundträningsperiod 1  (V46 – 07)

Konditionen uthålligheten och styrkan ska byggas upp.
Längre pass med lägre intensitet. Intervallträningen ska bygga på styrka (ex. långa intervaller).

 

Övergångsperiod  1,   (V08- 12)

Nu ska vi höja snabbheten, träningarna blir kortare och intensiteten högre. Teknikträningar dyker upp igen och vi förbereder oss för tävlingssäsongen.

 

Tävlingsperiod  1 (V13- 21)

Nu blir det så mycket teknikträning som möjligt, gärna alla pass med karta. Tävlingslika träningar.

Återhämtningsperiod  1 (V22-23)
Lugn period efter vårsäsongen.  Träningarna ska vara korta och lågintensiva, gärna alternativ träning.

 

Grundträningsperiod 2 (V24-27)

Styrkan och uthålligheten som vi har tappat under tävlingsperioden ska återigen byggas upp.
längre distanser och lägre intensitet (fjällläger?)

 

Övergångsperiod  2 (V28 – 31)

Teknikträning och snabbhet!  5-dagars är idealisk snabbhetsträning inför höstsäsongen.

 

Tävlingsperiod  2 (V32- 41)

Tävlingslik träning , intervallbanor  stjärnorientering m.m

 

Återhämtningsperiod 2 (V42- 45)

Lugn period.  Träningarna ska vara korta och lågintensiva, gärna alternativ träning.

Uppdaterad: 2014-03-23 20:52
Skribent: Marie Öhman

 VÖOL Logotype

 

 

 

naturpasset

EventorBanner178x42

 

bli_medlem

 

 Össebydubbeln 2018

Tävlings- och

träningsprogram

 

 25_banner

 

 Aktivitetscup VT17

 

Vädret Vallentuna

Postadress:
Vallentuna-Össeby OL - Orientering
Peter Sundgren, Fasanberget Ösby 4
18697 Brottby

Kontakt:
Tel: 070-5352569
E-post: This is a mailto link

Se all info